Ochotnicza Straż Pożarna w Pogorzeli ul. Parkowa 4, 63-860 Pogorzela, pow. Gostyń woj. wielkopolskie tel.kom 0-663 722998 tel.alarmowy 998, CPR 112 

 

PIERWSZA POMOC



112 - Telefon Alarmowy
999 - Pogotowie Ratunkowe | 998 - Straż Pożarna | 997 - Policja



Wezwanie Pogotowia Ratunkowego.

     Poniżej przedstawiamy skrótowo podstawowe zasady jak pomóc pacjentowi w stanie zagrożenia zdrowia lub życia. Pamiętaj, te proste czynności, wykonane przez Ciebie w czasie kiedy zespół ratownictwa medycznego dojeżdża na miejsce zdarzenia, mogą niejednokrotnie pacjentowi uratować życie.

1. Ocena stanu pacjenta
Zadbaj o własne bezpieczeństwo, potrząśnij lekko pacjenta za ramiona i zapytaj głośno co się stało. Jeśli pacjent odpowiada, zapytaj jakie ma dolegliwości. Jeśli pacjent jest nieprzytomny i nie reaguje, należy zapewnić sobie pomoc, ocenić czy oddycha oraz dzwoniąc pod numer 999 wezwać pogotowie ratunkowe

2. Jeśli pacjent jest nieprzytomny i nie oddycha normalnie, a pomoc już została wezwana, rozpocznij podstawowe czynności resuscytacyjne (BLS). W tym celu:
o udrożnij drogi oddechowe Należy usunąć ciała obce z jamy ustnej i gardła. odgiąć głowę do tyłu, wysunąć żuchwę do przodu. Postępować ostrożnie w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa szyjnego
o sprawdź wzrokiem, słuchem i czuciem czy wrócił prawidłowy oddech, jeśli potrafisz oceń tętno na tętnicy szyjnej
o połóż splecione ręce na środku klatki piersiowej i rozpocznij 30 ucisków klatki piersiowej. Uciskaj na głębokość 4-5 cm z częstością około 100/min
o wykonaj 2 sztuczne wdechy metodą usta-usta, z których każdy będzie trwał około 1 sekundy, patrząc czy unosi się klatka piersiowa
o kontynuuj te czynności w stosunku 30:2 aż do powrotu akcji serca i oddechu lub do momentu przejęcia reanimacji przez przybyły personel pogotowia ratunkowego. W przypadku własnego wyczerpania możesz odstąpić od dalszej reanimacji
o jeśli jesteś w miejscu w pobliżu którego znajduje się automatyczny defibrylator (AED) sprowadź go na miejsce, otwórz, uruchom i postępuj zgodnie z usłyszanymi wskazówkami
o jeśli pomocy udzielasz dziecku, całe powyższe postępowanie po udrożnieniu dróg oddechowych rozpocznij od 5 wdechów ratowniczych

3. Pozycja boczna bezpieczna
Pacjent nieprzytomny, z zachowanym oddechem i akcją serca powinien być do czasu przybycia na miejsce zdarzenia lekarza ułożony w pozycji bocznej bezpiecznej, w której zabezpieczona będzie drożność jego dróg oddechowych, a w przypadku wymiotów nie zadławi się. Aby to wykonać:
o zajmij miejsce z boku ratowanego
o skontroluj jego parametry życiowe (oddech, tętno)
o zegnij jego rękę znajdująca się od Twojej strony pod kątem prostym
o przełóż jego drugą rękę przez jego pierś do jego policzka
o zegnij jego drugą nogę w pół
o trzymając za zgiętą nogę i rękę znajdująca się przy policzku pociągnij osobę ratowaną do siebie, tak aby tułów znalazł się na boku
o głowę odchyl do tyłu, pod głowę podeprzyj rękę
o często kontroluj oddech i tętno
o przeciwwskazaniem do pozycji bocznej bezpiecznej jest podejrzenie urazu kręgosłupa szyjnego.

4. Duszności
ułóż pacjenta z pozycji siedzącej
uchyl okno
zapytaj czy nie posiada jakiś leków przynoszących ulgę (Nitrogliceryna u pacjentów chorujących kardiologicznie, inhalatory w przypadku pacjentów z astmą)

5. Bóle w klatce piersiowej
uspokój pacjenta
ułóż go w pozycji półsiedzącej
zaleć unikanie jakiegokolwiek wysiłku
w przypadku pacjentów chorujących "na serce" podaj Nitroglicerynę lub/i Aspirynę kontroluj często stan pacjenta

6. Drgawki
zabezpiecz pacjenta aby nie doznał dodatkowych urazów, szczególnie chroń głowę
zabezpiecz drożność dróg oddechowych

7. Drgawki gorączkowe u dzieci
zrób zimny okład
ochładzaj pomieszczenie, polec otworzyć okno
podawaj w małych ilościach chłodne płyny
podaj leki przeciwgorączkowe
zabezpiecz drożność dróg oddechowych

8. Krwotok
unieś i utrzymuj cześć zranioną powyżej poziomu serca
uciśnij jałowym opatrunkiem miejsce zranienia
w przypadku przeciekania opatrunku nie należy go wymieniać, a jedynie założyć na niego następny
gdy pacjent stracił dużo krwi należy unieść jego nogi nieznacznie ku górze i ciepło okryć jego ciało.

9. Krwawienie z przewodu pokarmowego lub nosa
zapewnij swobodny wypływ krwi, aby pacjent się nie zakrztusił, np. poprzez przygięcie głowy niżej lub ułożenie pacjenta w pozycji bocznej.

10. Zachłyśnięcie
u pacjentów przytomnych - sprowokować kaszel, zgiąć pacjenta i pochylić do przodu, uderzyć otwartą dłonią w okolicę międzyłopatkową, a przy braku efektu otoczyć pacjenta rękoma powyżej pępka i mocno krótko ucisnąć do góry jamę brzuszną (tzw. rękoczyn Heimlich"a). Na przemian stosujemy po 5 jednych i drugich zabiegów.
u pacjentów nieprzytomnych - uciskamy klatkę piersiową jak przy masażu serca u dzieci - możliwa pozycja do góry nogami (np. odwrócenie na kolanie)

11. Oparzenia
zdjąć odzież, pomiń usuwanie odzieży z samego miejsca poparzenia.
chłodzić pod bieżąca zimną wodą przez 20-30 min.
nie przykładać żadnych maści i tłuszczów
załóż jałowy opatrunek
podaj leki przeciwbólowe

12. Złamania
w złamaniach występuje obrzęk, ból i znaczne ograniczenie ruchomości unieruchamiamy zgodnie z zasadą, że usztywniamy miejsce urazu i dwa sąsiednie stawy.
w przypadku złamań otwartych zakładamy jałowy opatrunek.

13. Zatrucia lekami
w przypadku zatruć lekami u pacjentów przytomnych należy sprowokować wymioty u pacjentów nieprzytomnych nie prowokować wymiotów, udrożnić drogi oddechowe i monitorować czynności życiowe, ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej.
zabezpieczyć opakowania po lekach

Wezwanie Pogotowia Ratunkowego

      Twoje zgłoszenie odbierze przeszkolony dyspozytor medyczny, którego zadaniem jest błyskawiczna ocena nagłości wezwania oraz podjęcie decyzji o jego zrealizowaniu. Dyspozytor musi zadać zgłaszającemu kilka podstawowych pytań. Pamiętaj, że niezwykle ważnym jest odpowiedź na tych kilka pytań. Nie podnoś głosu, nie krzycz, nie poganiaj dyspozytora. W sytuacji dramatycznej nie tylko nie przyspieszy to dotarcia zespołu ratownictwa medycznego, a jedynie może je opóźnić.
Dyspozytor pogotowia zapyta;

1. Co się stało ? - rodzaj wypadku lub zachorowania (np., wypadek samochodowy, upadek z wysokości, zasłabnięcie w miejscu publicznym, atak padaczki itp.)

2. Jaki jest stan osoby wymagającej pomocy? - czy jest przytomna, czy oddycha, czy się rusza, czy na coś w przeszłości chorowała, w przypadku wypadków ile osób jest poszkodowanych i jaki jest ich stan ogólny.

3. Gdzie to się stało? - miejsce wypadku lub zachorowania, miejscowość, w miarę dokładny adres, jakieś charakterystyczne punkty topograficzne ułatwiające zespołowi dotarcie na miejsce zdarzenia.

4. Ewentualne dane osobowe osoby potrzebującej pomocy, jej imię i nazwisko i wiek, jeśli jest to Ci osoba nieznajoma po prostu powiedz, że jej nie znasz.

5. Kim ty jesteś, jako osoba wzywająca, twoje nazwisko i numer telefonu z którego dzwonisz. Pamiętaj, ze w przypadkach wątpliwych (podejrzenie fałszywego wezwania, niedokładne dane adresowe lub przerwanie rozmowy) dyspozytor może potwierdzić wizytę, uściślić adres lub ponownie nawiązać rozmowę.

Nigdy pierwszy nie rozłączaj się, ponieważ po zebraniu wywiadu dyspozytor przekaże Ci pewne informacje jak postępować do czasu dotarcia zespołu ratownictwa medycznego. Czasami takie proste zabiegi mogą pacjentowi uratować życie.

Jeżeli jest to wypadek, zabezpiecz miejsce wypadku. Dyspozytor pogotowia ratunkowego już sam powiadomi inne służby ratownicze potrzebne na miejscu zdarzenia, a więc Straż Pożarną i Policję.

W przypadkach nie zagrażających życiu pacjenta dyspozytor udzieli informacji w jaki sposób pomóc pacjentowi lub kto jest w stanie przybyć na lekarską wizytę domową.

Pamiętaj, że czas oczekiwania ma przyjazd karetki w sytuacjach krytycznych wydaje się nadmiernie długi. Zespół dotrze na miejsce najszybciej jak będzie tylko mógł. Dlatego nie miej pretensji do pracowników pogotowia ratunkowego o zbędną opieszałość.
 

Copyright ©2007 by OSP Pogorzela.

Kreator Stron www